Saturday, May 21, 2011

ISRAEL SAH PENGGANAS SEPANJANG ZAMAN


Bangsa dilaknati terkenal ingkar perintah, bunuh utusan Allah untuk penuhi nafsu zalim


MUNGKIN daripada 25 nabi dan rasul dalam ajaran Islam hanya Nabi Yaakub yang merasakan kesedihan mendalam sejak diisytiharkan penubuhan negara Israel pada 15 Mei 1948 sehingga hari ini. Betapa tidak, nama Baginda dikaitkan dengan tingkah laku pengganas ulung zaman berzaman, kaum Zionis apabila mereka menamakan negaranya sebagai Israel.

Al-Imam al-Qurtubi dalam tafsirnya al-Jami’ li Ahkam al-Quran dan al-Imam Ibnu Kathir dalam tafsirnya Tafsir al-Quran al-Azim menegaskan bahawa ulama sepakat Israil adalah Nabi Yaakub, anak Nabi Ishak, anak Nabi Ibrahim dan bapa kepada Nabi Yusuf.
Sebuah negara Yahudi secara sistematik disusun oleh pengasas Zionisme akhir abad 19, Dr Theodor Herzl dalam bukunya Der Judenstaat (Negara Yahudi) pada 1896 kemudian dibentangkan pada Kongres Zionis Antarabangsa Pertama 1897 di Basel, Switzerland. Doktrin negara Yahudi ini kemudian menjadi rancangan strategik gerakan Zionis sehingga berdirinya negara Yahudi dengan mengambil nama Israel.
Kita tidak pasti apa yang menyebabkan kaum Zionis menggunakan nama Nabi mulia itu, sedangkan sejak penubuhannya, keganasan demi keganasan ke atas hak bangsa Palestin khasnya dan umat Islam amnya dilakukan mereka de ngan tidak mengenal lelah. Pagi petang, siang, malam dan dalam setiap kesempatan mereka akan melakukan keganasan dan yang baru berlaku ialah pembunuhan sembilan orang dan tercederanya puluhan orang dalam misi kemanusiaan masyarakat antarabangsa untuk membantu penduduk Gaza yang dikepung Israel. Serangan itu tidak mengendahkan undang-undang antarabangsa walaupun ia dilakukan di luar wilayah Israel.
Perkara ini tidak menjadi masalah bagi Israel kerana sememangnya Israel bukan sebuah negara sebenar dalam istilah undang-undang antarabangsa. Mengapa? Israel sampai hari ini belum mempunyai undang-undang perlembagaan bertulis yang sah seperti negara lain yang berdaulat, setidaknya menurut pandangan yang tidak membezakan antara perlembagaan bertulis dan tidak bertulis.
Maka, ketiadaan perlembagaan bertulis negara Israel perlu dicurigai. Mengapa mereka hingga hari ini belum juga memilikinya? Adakah cita-cita terselubung dalam benak fikiran Zionis pemegang kawalan negara Israel seperti tujuan perluasan wilayah menjadi Erezt Ysrael, Israel Raya dari Sungai Nil di Mesir hingga Sungai Euphrates di Iraq yang belum kesampaian hari ini? Sejarah yang akan membuktikan.
Ketika negara Israel diisytiharkan penubuhannya pada 1948 melalui Proclamation of Independence (Pengisytiharan Kemerdekaan) ada disebut bahawa setidak-tidaknya pada 1 Oktober 1948, Israel sudah memiliki perlembagaannya, tetapi tuntutan ini mendapat tentangan daripada banyak pihak termasuk Perdana Menteri Pertama Israel, David Ben Gurion dan Mapai (Mifleget Poalei Eretz Ysrael), Parti Buruh Israel.
Ben Gurion menentang tuntutan penggubalan perlembagaan dan berhujah bahawa belum masanya Israel memiliki perlembagaan. Yang diperlukan Israel pada masa itu adalah penempatan bangsa Yahudi di negara baru, penjagaan dan pemeliharaan keselamatan mereka dan pengukuhan negara yang dikelilingi negara Arab.
Penggubal perlembagaan Israel selalu dalam dilema dan terakhir ialah cadangan dibuat oleh The Institute for Zeonist Strategies pada 2006. Selama ini mereka dalam keraguan apakah negara mereka berdasarkan kitab Taurat atau perlembagaan moden, siapa yang disebut Yahudi, batas negara Yahudi dan pelbagai lagi.
Sepak terajang pemimpin Israel hingga hari ini penuh dengan keganasan sudah berhasil menjadikan Israel sebuah negara yang kuat. Pembabitan gerakan Zionis antarabangsa tidak boleh dinafikan dalam sejarah Israel moden. Ketika Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengeluarkan ketetapannya bernombor 3379 tanggal 10 Disember 1975 yang menyamakan Zionisme dengan diskriminatif dan rasis tetapi dengan kekuasaan mereka, ketetapan ini ditarik balik pada 10 Disember 1991.
Bangsa Yahudi (baca: Zionis) moden telah mencemari nama Nabi mulia, Yaakub menerusi nama sebuah negara sedangkan Allah telah menafikan datuk Yaakub sebagai seorang Yahudi seperti dakwaan mereka. Al-Quran menjelaskan dengan maksudnya: “Bukanlah Nabi Ibrahim itu seorang pemeluk agama Yahudi, dan bukanlah dia seorang pemeluk agama Kristian, tetapi dia seorang yang hanif (yang tetap di atas dasar tauhid) sebagai seorang Muslim (yang taat dan berserah bulat-bulat kepada Allah), dan dia pula bukanlah daripada orang Musyrik.” (Surah Ali ’Imran: 67)
Al-Quran telah menyebut perkataan yahudi sebanyak sembilan kali dan satu antaranya adalah dalam bentuk nakirah, tanpa alif lam dalam ayat 67 Surah Ali ’Imran di atas. Bakinya yang lapan makrifah yakni menggunakan alif lam tetapi kesemua penyebutan mereka berkonotasi negatif. Ada yang menunjukkan mereka sombong, jahil, suka mendakwa yang bukan hak mereka bahkan sangat berani kepada Allah di mana mereka mengatakan: “Tangan Allah terbelenggu (kikir, bakhil)” dalam Surah al-Maidah ayat 64.
Dalam al-Quran juga ada disebutkan Bani Israil sebanyak 43 kali dan 41 daripadanya merujuk Bani Israil, keturunan Israil atau Nabi Yaakub, sedangkan dua bakinya untuk Nabi Yaakub sendiri.
Umat Islam tidak membezakan mana-mana rasul, apabila ada rasul yang diperolok-olokkan wajib umat Islam membelanya. Dalam konteks ini, penjenamaan negara dengan nama seorang rasul kemudian penduduknya mencemari nama rasul berkenaan dengan pelbagai aksi keganasan sudah sewajarnya umat Islam mengkehendaki penghapusannya. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment